woensdag 23 april 2014

Picknick in 't Park versus eigen horeca

Op het college van 10 april werd beslist om naar aanleiding van de Vlaamse feestdag op zondag 29 juni een gemeentelijke picknick te organiseren. Deelnemers worden aangespoord om zelf een picknickmand met lekkers mee te brengen. Daarnaast zullen onze lokale horeca-uitbaters wél een vraag in de bus krijgen om er lekkere toemaatjes te komen verkopen(?!?) Snapt u de contradictie al? Ik verslikte me alvast haast toen ik dit las. Waarom? Lees vooral verder. 

Ik vermoed dat dit bestuur een tweetal evenementen door elkaar haalt: 'Picknick in 't Park', hetgeen een algemeen en welbekend concept is. En daarnaast de viering rond 11 juli, de Vlaamse feestdag, waaronder duizend-en-één formats kunnen ressorteren. 

Picknick in het Park ontstond 6 jaar geleden in Leuven op initiatief van toenmalig stadskok Jeroen Meus(*). 


Hier gaat het er (uiteraard!) om dat iedereen z'n eigen eten mee sjort naar het gemeentelijk park. Gezellig als het weer meezit? Staat boven kijf! 

Maar daarbovenop zullen ook alle lokale handelaars (restaurants, traiteurs, broodjeszaken, bakkers, ...) door het bestuur aangeschreven worden om een standje te bemannen om hun hapjes aan de man/vrouw/kind te brengen. Jawel, wat blijft er dan over van de aantrekkingskracht voor lokale horeca om zich te moeite te getroosten om een standje te vullen met etenswaar om die - tegen democratische prijzen - aan u te slijten wanneer het bestuur iedere bezoeker zal aanmoedigen om z'n eigen picknick mee te brengen?

Waarom kan de 11-juli-viering niet net zoals vorig jaar zónder die picknickpolitiek doorgaan? Zodat onze lokale handelaars alle kansen krijgen om tijdens dit 'gezellig samenzijn' hun hapjes aan de spreekwoordelijke man te brengen? Dat marcheerde mijn inziens toch prima vorig jaar? Ik vond het althans heerlijk om bij de diverse lokale horeca-uitbaters te smullen van smakelijke proeverijen. 

Mijn voornemen? Om me niet te laten verleiden mijn eigen picknick mee te brengen, maar de lokale handelaars hun inkomsten te gunnen. Dat lijkt me pas supergezellig. En u, wat zal u doen? 

Budget
Voor een budget van een kleine 5.000 euro die hiervoor wordt uitgetrokken, mag u nog het volgende verwachten: 
- Optredens van Tara en 'Zing mee met Betty's & De Benny's': waarom niet louter en alleen een beroep doen op lokaal talent? Ik kan er onmiddellijk pakweg al een paar uit de mouw schudden...
- Kinderanimatie: wordt niet verder gedefinieerd. 
- Drank: u ontvangt twee drankbonnetjes waarmee u aan de gemeentelijke stand twee verfrissingen kan gaan consumeren. 

(*)Na al deze tijd is het evenement nog steeds synoniem voor gezellig samen genieten van heerlijke (zelfbereide) hapjes in het stadspark van Leuven. Jeroen Meus zorgt er, zoals de voorgaande jaren, voor originele en betaalbare recepten. Vul je eigen picknickmand met deze of andere smakelijke gerechten en kom mee genieten met vrienden en familie in het knusse stadspark. De aanwezige jury komt overal in de potten kijken, de meest originele picknickmand wint een prijs.
De sfeer in het park is gemoedelijk. Zonder muziek, zonder optredens. Iedereen is welkom, wie zich op voorhand inschrijft, krijgt koffie of thee, een heerlijk glaasje fruitsap, een smakelijke koffiekoek en het gegeerde Picknick in het Park-dekentje. Om de afvalberg zo klein mogelijk te houden, vraagt men er zoveel mogelijk eigen bekers, mokken of borden mee te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten