woensdag 16 april 2014

Logo Gemeenschapscentrum Den Bussel bekend: een bundel ringen die als een snoer het gemeenschapscentrum omarmen.



'Een bundel ringen die als een snoer het gemeenschapscentrum omarmen': dit zal voortaan het beeldmerk of logo worden van GC Den Bussel. 'Zo wordt de band tussen mensen, activiteiten en diensten letterlijk gesymboliseerd', klinkt het vanwege het Antwerps communicatiebureau 'De Poedelfabriek' dat tekende voor dit logo. De kostprijs? 6.800 euro exclusief BTW. Mijn voorstel om in eigen gemeente op zoek te gaan naar creatieve duizendpoten onder de vorm van een wedstrijd, haalde het helaas niet. 

Met het logo wil men GC Den Bussel identificeren als: 'open voor uiteenlopende facetten die harmonieus verenigd worden in de ronddraaiende draad. Cirkels waarvan je het begin en het einde niet meer ziet omdat ze helemaal met mekaar versmolten zijn. Zo wordt het centrum op een eigentijdse en dynamische manier voorgesteld', alsnog het communicatiebureau.

De kleuren heten fris en opvallend te zijn. 'Het logo moet fungeren als een vignet, een kwaliteitslabel. Het wit zou verwijzen naar de asperges, maar zorgt ook voor lichtheid. Het knallende fushia rood werkt als aantrekkingskleur, net zoals dat ook in de natuur gebeurt. Zo lokt het logo zowel met de kleur als met de herkenbare boodschap elke Keerbergenaar naar Gemeenschapscentrum Den Bussel', gaat het communicatiebureau verder.

Waarom miskent bestuur eigen creatief talent? 
Appreciaties over dit beeldmerk laat ik geheel aan u over. Wat ik wèl een gemiste kans vindt, is dat dit bestuur weigert om op zoek te gaan naar lokaal talent om een logo te laten uitwerken. Een eenvoudige oproep hiertoe had volstaan. Genoeg creatievelingen me dunkt in en rond Keerbergen! De stap naar een communicatiebureau had nog altijd gezet kunnen worden, indien de spoeling te dun zou uitvallen. Maar inzetten op lokaal, hier creatief, talent lijkt mij alvast de eerste aangewezen keuze te zijn. 

Boortmeerbeek erkent daarentegen wèl z'n eigen creatievelingen: daar lanceerde men een wedstrijd om een nieuw gemeentelijk logo te ontwerpen. Bravo! De winnaar maakt er kans op een geldprijs van 1.000 euro. Meteen een stuk goedkoper én als gemeente een erkenning voor het eigen creatief talent. Een win-win dus over de hele lijn. In Keerbergen lukt dit jammer genoeg niet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten