woensdag 23 april 2014

Gemeenschapscentrum (GC) Bussel: Kiest u een bussel asperges of toch liever eieren voor uw geld?


Op de gemeenteraad van dinsdagavond 22 april werd gestemd over het tariefplan en het gebruiksreglement van GC Den Bussel. Ik had daarbij toch enkele vragen in petto voor de bevoegde schepen. Interesse? Lees dan vooral verder.


Wil u het tariefplan en gebruiksreglement integraal bekijken? Surf dan naar mijn website: http://www.tinasomers.com/den-bussel---eieren-voor-uw-geld-.html

Ik heb het gebruiksreglement heel concreet willen maken door te vragen of ik er als Keerbergenaar een Tupperware-party mag organiseren. Het antwoord van de schepen, Maria Verschoren: een volmondige ‘ja’.

Enkele passages later hoor ik schepen Frank Vannuffelen stellen dat activiteiten een socio-culturele insteek dienen te hebben.

Het komt dan aan het directiecomité van het AGB toe, belast met het dagelijks en operationeel beheer (het management) van Den Bussel, om de aanvragen te behandelen, toe te staan en te weigeren. 
Leden van dat directiecomité zijn: de schepenen Frank Vannuffelen, Dominick Vansevenant, Maria Verschoren, Inge Anno en als laatste lid Liliane Goyvaerts die mijn plaats gewillig innam nadat de snoodaards mij ook hieruit vakkundig hadden verwijderd.

Willekeur in de behandeling van de aanvragen? 
Die loert uiteraard om de hoek! Want het reglement is niet geheel sluitend.

Wat bleek? Mijn Tupperware party die eerst nog in Den Bussel mocht doorgaan, moet nu opeens een ander onderkomen zoeken … . “Nochtans is er een prijscategorie (de duurste) voorhanden die bedrijven toestaat om er een activiteit te organiseren”, probeer ik nog, maar helaas… Quod erat demonstrandum!

Voorts betreurde ik op de gemeenteraad het wegvallen van volgende zalen: refter Lozenhoekschool en het zaaltje van ’t Kasteel. Die zullen niet langer meer verhuurd worden aan u en ik, noch aan verenigingen. Dat laatste vind ik terecht, want de verenigingen hebben net een gloednieuwe locatie gekregen. Maar dat ik als privépersoon nu maar verwezen wordt naar De Rooden Leeuw, vind ik allerminst een vrijheid van keuze die me door dit bestuur wordt gegund.

Want, voor babyborrels, familie-, communie-, trouw- en andere feesten met privaat karakter is Den Bussel strikt verboden terrein. “Om geen concurrentie met de privé aan te gaan”, heet dat dan. U kan dus daarvoor nog wel terecht in De Rooden Leeuw (naast De Heimolen).

Ik probeer nog even verder op diezelfde gemeenteraad door het volgende te stellen: “Dat ik de trouwerij van mijn dochter toch liever zie doorgaan in de frisse en nieuwe setting van het gemeenschapscentrum en daarvoor liever niet naar De Rooden Leeuw verbannen wordt”, maar u raadt het al: wederom geen prijs!

En het is niet dat er geen feestjes mogen georganiseerd worden. Neen, dàt kan de reden niet zijn, want de jeugdverenigingen mogen er elk één keer per jaar een fuif organiseren (Jeugdhuis Turlevis, Chiro, Scouts en KLJ). Die socio-culturele insteek is dan blijkbaar toch weer niet van primordiaal belang, me dunkt!

Maar hoera: koffietafels kunnen dan weer wel in Den Bussel. Neen, daarmee doet men de privéverhuurders uiteraard geen onrecht aan…. Begrijpen wie begrijpen kan!

Wat zo’n koffietafel verder betreft, sta me toe even verder de oefening te maken.
Ik maak daarvoor gebruik van de volledige polyvalente zaal van Den Bussel, want véél volk. Ik dien deze per dagdeel te huren, want een uurtarief bestaat er niet. Als de begrafenis eindigt om 11u, dan arriveert mijn volk tussen 11 en 12u aan Den Bussel. Ik betaal dus voor het dagdeel ‘8u30-13u00’. Maar ook voor het dagdeel ‘13u30-18u00’. Want de koffietafel is uiteraard niet beklonken op een uur tijd en er is ook nog de tijd nodig om de zaal klaar te zetten.

Wanneer ik als Keerbergse de volledige polyvalente zaal boek, betaal ik volgens gebruikscategorie 2. Dat is dan 290 euro. Wanneer de begrafenisondernemer de zaal boekt (bedrijf buiten Keerbergen), moet die tarief 4 (duurste) op hoesten: 570 euro. En dan tel ik nog niet eens het gebruik van de keuken en een andere opstelling van de stoelen en tafels dan de standaardopstelling. 

Soit, dit is maar een fictieve oefening. Maar: 
maakt u vooral de rekening voor uzelf als particulier en als vereniging met de info die ik u op mijn website verschaf. Ik hoop alleen maar dat u en de verenigingen geen eieren gaan kiezen voor hun geld i.p.v. een bussel asperges!






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten