donderdag 18 december 2014

Wat onthoud ik van het laatste college van dit jaar, donderdag 18 december 2014?

30 bomen moeten sneuvelen aan ’t Kasteel, er komt een nieuwe werkleider, meer veiligheid voor de koekenzingende kinderen, lokale handelaars genegeerd, asbest in de oude pastorie en post gericht aan het college van burgemeester en schepenen bereikt niet alle schepenen. 



30 bomen sneuvelen aan ’t Kasteel (Haachtsebaan)
Tijdens de jaarlijkse vergadering met de vrijwilligers van Heemmuseum De Botermolen op de Haachtsebaan wierpen ze eerder bezorgd op dat er twee bomen wel erg kort op de schuur stonden. Misschien ware het beter deze te kappen om bij stormweer geen schade aan de schuur te riskeren? De schepen van milieu had hier wel oren naar. Véél oren blijkbaar, want wat blijkt? Na het inschakelen van Natuur en Bos verschijnt vandaag op het college dat er maar liefst 20 Amerikaanse volwassen eiken moeten verdwijnen en 10 acacia’s. Tot grote verrassing en ergernis van de vrijwilligers van de Botermolen. Tja, soms krijg je blijkbaar wel eens meer dan je gevraagd had. Dit gebeurt onder de noemer ‘duurzaam’, vertelt de schepen nog. Kritiek en verzet wil de schepen Frank niet horen, want “je kent er niks van” klinkt het dan. Ik werp dan maar op dat dit de look&feel van het gemeentelijk park ‘duurzaam’ en negatief zal beïnvloeden door massaal bomen te kappen die tot wasdom zijn gekomen. Ik krijg ook geen antwoord op mijn vraag of hij tot heraanplanting zal beslissen. Ligt alvast vandaag niet op het college ter behandeling. Dertig uitheemse bomen moeten sneuvelen om drie inheemse beuken te vrijwaren. Van een olifant in een porseleinenkast gesproken… Waarom geen stappenplan hanteren over verscheidene jaren gespreid? Hoeft het ineens allemaal zo drastisch?
Wel erg handig van de schepen om zich opeens achter het oordeel van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) te verschuilen… Dat terwijl je de zaak aldaar zelf aanhangig gemaakt en bepleit hebt.

Nieuwe werkleider
Na het pensioen van de vorige komt er een nieuwe. Twee kandidaten kwamen succesvol uit de selectie. Dus binnenkort kan er (hopelijk snel) iemand nieuw aan de slag.
Ik wens de toekomstige werkleider veel succes!

Koekenzingen 31 december
Een leuke traditie in Keerbergen, die vorig jaar erg veel kinderen op de been bracht in het centrum van onze gemeente. De weergoden waren de koekenzingers toen erg goed gezind.
Mijn voorstel: om aan de twee uiteinden van de ‘dorpstraat’ (i.e. Haachtsebaan: Tremelobaan & Mechelsebaan) telkens een nadar aan de kant van de weg te zetten. Mét een aanduiding: “voorzichtig voor onze koekenzingers”. Op die manier kunnen automobilisten in ons centrum nog meer dan anders rekening houden met de veiligheid van onze kinderen in het centrum.
Reactie: “Als we nog borden over hebben, zullen we dat bezien”.
Ik weet alvast waar dit op uitdraait: voorstel naar de prullenmand, jawel!

(noot: op de gemeenteraad van maandag 15  kreeg ik van de burger'vader' nog het volgende op mijn bord: "je bent te verbrand om in Keerbergen nog iets constructiefs te doen." Macht is een gevaarlijk beestje in de handen van de verkeerde mensen, me dunkt!)

Mandarijntjes voor de koekenzingers
Met de regelmaat van de klok werp ik op het college op om van uit de gemeente grotere en kleinere inkopen bij de lokale handelaars te verrichten. Zelfs en ook als daar een (klein) prijsverschil op zit, met name dat onze eigen handelaars een stukje duurder zouden zijn.
We zouden er toch alles aan doen om de lokale economie te versterken, klonk het zo mooi?
Niet dat er nooit bij onze lokale handelaars wat wordt gekocht, maar de frequentie kan mijn inziens beter. Veel beter! 
Zie hier, weer een mooi voorbeeld van enige miskenning ter zake. Hoe futiel het ook mag klinken, weet dat het onderstaande zowel en vaker voor grotere als kleinere uitgaven de filosofie van dit college is.
De mandarijntjes die die koekenzingende kindjes op het gemeentehuis ontvangen, komen van…. Colruyt.
Bwana Banana’s, Louis Delhaize, Proxy Delhaize, Mucho Gusto, … en zoveel andere lokale handelaars vallen keer op keer uit de boot…
Ik volhard steevast om mijn ‘collega’s’ daarop te wijzen. Reactie: “Colruyt is ook een lokale handelaar”, krijg ik dan vaker te horen. “Hoezo?” “Daar werken ook Keerbergenaars, hé Tina. Maar dat zal jij niet weten, want jij gaat liever naar Delhaize”. Eén: Colruyt is géén lokale handelaar. Twee: het is niet omdat in een grote (inter)nationale keten Keerbergenaars werken dat dit hen maakt tot een Keerbergse handelszaak. Het hoongelach op mijn argumenten is telkens legio. Tja, ik word dan ook steevast versleten als de ‘domme schepen’.

Asbest in de oude pastorie
In de kelder zit asbest. Die wordt nu door een firma voor 6.951, 82 euro verwijderd (excl. Btw). Blijkbaar was de aanwezigheid van asbest geen beletsel om op 10 juni van dit jaar het CADO (Collectieve Autonome Dagopvang Ouderen) officieel en feestelijk te openen. Daarmee wachten tot de rotzooi definitief weggehaald werd, was blijkbaar geen optie voor de OCMW-voorzitster. 
Was het niet voorzieniger geweest om dit te verwijderen op het moment van de andere renovatiewerken? Laten we dan maar hopen zeker dat de gezondheid van de betalende cliënten daarmee nooit in gevaar werd gebracht?

Post gericht aan het college van burgemeester en schepenen
Ik haalde al eerder aan dat ik geen enkele brief, uitnodiging en andere communicatie onder ogen krijg die gericht is aan het college in z’n totaliteit. Ik doe dit vandaag opnieuw. Reactie: brieven belanden bij de bevoegde dienst alwaar ze behandeld worden... Op een vraag of ik dan een kopie zou kunnen ontvangen, reageert zowel de gemeentesecretaris als de rest van het college negatief.
Dus beste Keerbergenaar, wanneer u zou wensen dat elk lid van het college uw boodschap ontvangt, kan u beter een mail sturen naar elk individueel lid van het college en/of gemeenteraad of een aparte brief in de bus steken voor elke afzonderlijk lid van het college en/of gemeenteraad. Anders dreigt uw boodschap niet bij iedereen terecht te komen…

Volgend college
We nemen even een adempauze. Het volgend college staat immers pas op 8 januari geagendeerd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten