donderdag 8 januari 2015

Spreekverbod moet tweede schepen monddood maken: recht op vrije meningsuiting naar de prullenmand.

Tijdens het Keerbergs college van burgemeester en schepenen van donderdag 8 januari werd beslist dat alleen de schepen van communicatie voortaan nog kan en mag communiceren over de bestuurlijke beslissingen die tijdens het college worden genomen. En wie is de schepen van communicatie dan? Jawel, de Keerbergse burger’vader’! Dat de giftige tentakels van het monster dat trekt en sleurt aan de meest fundamentele menselijke rechten en vrijheden zich óveral tracht vast te klampen, werd vandaag ook in Keerbergen op deze triestige wijze bevestigd. Nooit zal ik een dergelijke poging om mij monddood te maken tolereren. Nooit zal men mij mijn fundamenteel recht op vrije meningsuiting ontnemen. Ik niet, u niet, niemand zou dit mogen aanvaarden! Het spook van de tirannie loert vervaarlijk om de hoek. Ook in Keerbergen!

Het eerste college van 2015 is er alvast eentje om niet snel te vergeten. Zoveel is zeker! Maar helaas niet omwille van toonaangevende feiten. 

Dit punt werd niet aangekondigd in de schriftelijke agenda die ik daags ervoor om 17.24 u. toegestuurd kreeg. Neen, op het einde van het college kwam er de mededeling dat er een extra punt aan de agenda werd toegevoegd. Een beetje bij verrassing gepakt, toch wel, repliceerde ik onmiddellijk dat dit dictaat strijdig is met het fundamenteel recht op vrije meningsuiting. Geen krimpje gaven ze. Alleen wat hoongelach. Maar dat zijn we ondertussen wel gewoon. Ik stem tegen, maar zoals gewoonlijk werd er met mijn stem en argumenten geen rekening gehouden.

Reden? Communiceer ik misschien te veel, te grondig? Over potjes die ze liever toegedekt houden? Allemaal vragen waar ik niet meer de kans toe kreeg om ze te stellen. Want het college werd in een hip en een wip als beëindigd verklaard. En werd ik verzocht – doch niet vriendelijk – om de ruimte te verlaten.

Tja, ik tracht inderdaad de feiten te communiceren. Ik tracht te informeren via sociale en andere media. Maximaal en naar waarheid. Dat was nu eenmaal mijn campagnebelofte tijdens de verkiezingen. Eentje die me mee aan de 500 gekleurde bolletjes heeft geholpen. 

Ben ik daarmee een luis in hun pels? Die moet in 2015 blijkbaar dan maar ‘manu militare’ verwijderd worden. Dit met het meest krachtige hulpmiddel: een spreekverbod. Dat je daardoor een beetje creatief omspringt met de grondwettelijke rechten en vrijheden, daar draai je je hand dan toch niet voor om?  

Morrelen aan grondwettelijke rechten? Shame on you Keerbergs bestuur! Maar helaas zijn ze hier al een tijdje alle schaamte voorbij. 

Macht… gevaarlijk als het in de verkeerde handen valt. Ik verkies van de weeromstuit gezag: dat je opbouwt door respect.

Mijn grens is alvast bereikt met deze bestuurlijke beslissing. Mijn reactie? Jawel, de pen. Het meest krachtige wapen tegen tirannie. 

1 opmerking: