dinsdag 19 april 2016

Restauratie Heimolen op til: waarom kan dit bestuur geen constructieve voorstellen van derden aanvaarden?

'Blij' is een eufemisme om mijn gemoedstoestand omtrent dit nieuws te beschrijven! Minder geamuseerd ben ik over het gejongleer met leugens vanwege 'ons' Keerbergs bestuur. "Onder meer(!!) de voormalige Molenaar, Luk Kegeleers, opperde het vorig jaar al: de Heimolen verkeert in erbarmelijke staat", klinkt het in HLN-HLN-artikel: "Heimolen moet weer draaien" (19/04/2016)Neen, niet alleen vorig jaar, maar de voorbije twee jaar, trok hij aan de alarmbel. En hij niet alleen. Ook ik, als schepen, heb meermaals aan de rottende wieken getrokken. Telkens tevergeefs. De Molenaar gaf er zelfs de brui aan nadat zijn smeekbedes tot dringende herstelwerken zelfs nooit beantwoord werden! Op het college in mei 2015 klonk het dan dat de Molenaar omwille van privé-redenen zijn molensjerp aan de wieken hing (?!?). Maar mijn zintuigen staan op scherp als het op leugens aankomt: “Ik ben misnoegd”, klinkt het uit de mond van de molenaar als ik hem bel. "Een mail met een inventaris van alle mankementen blijft al meer dan twee jaar onbeantwoord. Bij het proefdraaien van de wieken viel er zelfs een brokstuk naar beneden. Té gevaarlijk om de Heimolen voortaan draaiend te houden tijdens publieksevenementen”, klinkt het verder. En hij weigerde prompt nog de dienst voor dit Keerbergs bestuur. Ook tijdens de Molenfeesten van de zomer van 2015. Ik schreef er een jaar geleden een kritisch blogartikel over onder de titel: "Keerbergse Heimolen in verval: Molenaar geeft er de brui aan." (29/05/2015) Waarna Het Laatste Nieuws me belde voor meer uitleg en dit verhaal oppikte. Het artikel dat erop volgde kan u hier nalezen: "Molenaar geeft er de brui aan nadat deel wieken naar beneden valt" (2/06/2015) En ook het Agentschap Onroerend Erfgoed las mee! Gevolg: een dringende inspectie van de Molen. De hete adem van het Agenschap dwingt dit bestuur nu op de knieën. Torenhoge boetes zijn hun deel wanneer ze restauratie-onwillig zouden blijven. Zo zie je maar: hoe een verhaal van onwil, plots gaat klinken in de pers als een verwezenlijking. Je moet het maar doen, hé. Soit, het doel is bereikt: de restauratie is op til en dat is wat telt, toch? Of misschien moet dit bestuur ook maar gewoon eens leren om constructieve voorstellen van derden te aanvaarden? 


Je kan er nog volgende blog over nalezen: UPDATE HEIMOLEN KEERBERGEN: Agentschap Onroerend Erfgoed wil inspectie. Mijn open brief aan burgemeester en schepenen. Een Open Brief die ik schreef in juni 2015 na een vergadering met het bestuur van het Keerbergse Heemmuseum De Botermolen. Ook op die vergadering stelde ik me vragen over het uitblijven van de restauratieplannen. U weet wel, beste burgervader, die bewuste vergadering waarop u mij compleet in mijn hemd zette in het bijzijn van de bestuursleden van De Botermolen: "We zitten hier niet in de gemeenteraad!', "gaat ge hier nu ook nog wat amok komen maken?", "gij hebt de ex-molenaar opgestookt om zijn verhaal aan te passen" en zo meer, enzovoort. Andere bestuursleden van de Botermolen vroegen me zelfs na de vergadering: "Is dat elke week zo op de colleges?" Tot mijn erg grote spijt diende ik daar bevestigend op te antwoorden.

Ook erna ben ik op colleges en gemeenteraden blijven ijveren voor de dringende restauratie. Pas in het najaar van 2015 werd er dan plots in de tweede aanpassing van de meerjarenplanning daartoe geld voorzien. U weet ondertussen wel: de hete adem van het Agentschap Onroerend Erfgoed voelend in de halsstreek. 
EINDE

1 opmerking:

  1. Schandalig ? Neen te triest voor woorden dat het nu al zolang heeft moeten aanslepen en dat het bestuur schijnbaar überhaupt geen enkel belangen hecht aan onze Keerbergse waarden . De Molen is al jaren een maar al te goed gekend erfgoed dat met respect dient behandeld te worden , van respect gesproken moet dit tevens een emotionele rollercoaster geweest zijn voor onze molenaar , waar was het respect voor deze persoon ?? Blij is niet de juiste verwoording , eerder opluchting gezien deze context dat onze molen , onze molenaar en ons Keerbergen eindelijk krijgt wat het al zolang verdient !

    BeantwoordenVerwijderen