vrijdag 28 maart 2014

Geen vuurwerk meer op Molenfeesten

Gisteren werd in het college beslist om de Molenfeesten op zondagavond niet langer af te sluiten met vuurwerk. In 2013 lag het gebruik al op de wip. Dit jaar is het dan effectief zover. 




Dierenliefhebbers zullen het zich niet betreuren. Het afschieten van vuurwerk is voor hen geen zegen. En toch ben ik voorstander! Dan ook vooreerst mijn excuses aan hen bij voorbaat. 

"We schieten geen geld meer van de mensen in de lucht", krijg ik steevast als repliek wanneer ik - net zoals in 2013 - een warm pleidooi ten berde breng tot behoud van dit gebruik. Een nobel besparings-streven? Toch wel! Besparingen dringen zich op, maar raak niet aan het vuurwerk dat zovelen kan begeesteren.  


"Draait het bij die Molenfeesten in dat laatste weekend van juli niet allemaal om geld spenderen aan volksvermaak, dan?" Stel ik mezelf een dag later de vraag. Artiesten, beveiliging, drukwerk- en cateringkosten, personeelskosten, WC-wagens, klank en licht, podiumelementen ... : allemaal goed voor een jaarlijks budget tussen de 40 en 45.000 euro!

Kostprijs voor vuurwerk? 1.331 euro in 2013 alsjeblieft. 

Het 'warm samen-zijn' op het einde van de avond kan er bij deze aan geloven. Ik geef het toe: ik ben ontgoocheld. En ik vermoed velen samen met mij. Geef me gerust uw mening! 


Tot op de Molenfeesten, een 32ste editie zonder vuurwerk dus. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten